Jeg har som sagt stått for gresset gjennom hele prosjektet og gjett om Hair & Fur er en problematisk plug-in.
Jeg har hatt ansvaret for å rendere ut nesten alle gresspassene til hele filmen og dette har virkelig vært en utfordring da det har vært mange frames som gress ikke har blitt rendret og må da re-renderes, hele gresspass hvor vind simulasjonen ikke har kommet med, minnekrasj merkelige grønne streker som strekker seg over hele render bildet som jeg må fjerne manuelt med Photoshop seinere og andre utenkelige bugs.
Hair & Fur gir noen absolutt fine visuelle resultater men er utrolig ressurskrevende og buggy.
Det er i tider som dette jeg angrer på at jeg ikke har brukt en annen løsning. Jeg kom nettop nylig over en plug-in til 3ds max som jeg ikke hadde sett før som heter Grass O Matic som naturligvis er kun ment for gress. Det er utrolig synd at jeg ikke kom over denne tidlig i prosjektet mens jeg gjorde research på løsninger for gress. Det er en plug-in jeg absolutt skulle ha fått testet ut og evaluert.
Noen av tingene jeg sliter særlig med er flikkering i gresset når det beveger seg. Jeg har kommet frem til at ved å bruke Mr Prim istedet for Buffer under Effects--> Hair and fur så slipper man dette men rendertiden går opp til gjerne det dobbelte samtidig som gresset av en eller annen grunn ikke rendrer i filmscenene våres. Jeg har kun fått dette til å rendre på separate test scener og har ikke funnet ut av hvorfor det ikke fungerer i film scenene våres.
På grunn av dette har jeg bare blitt nødt til å bite tennene sammen og gjøre det beste ut av det vi har. Dette spesielt med tanke på tiden som gjenstod.
lørdag 6. juni 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar