lørdag 14. februar 2009

Update angående Øyene

Tenkte det var på tide å gi en update på hva som skjer med modelleringen av øyene. Siden forrige inlegg så har jeg gjort noen drastiske kutt i antall polygoner i scenen (Takk å lov for "incremental save").
Problemet var hengebroene og løsningen jeg brukte på tauene og knutene. Spesielt knutene da jeg brukte "Torus Knot" For å lage noen raske knuter. Dette kostet med mange polygoner om eg holder med til default instillinger og resultatet ble en scene på nesten 500 000 polygoner med Editable polygons.
Heldigvis så hadde jeg gjort incremental saves slik at eg kunne spole tilbake i tid til det punktet før jeg konverterte hengebroene til editable polygons slik at jeg kunne enkelt endre på parametrene og sette ned polygon antallet. Så nå har jeg klart å redusere antallet polygoner fra nesten 500 000 til rundt 170 000.
Har også begynt å unwrappe øyene og klargjøre de for teksturering. Som dere kan se på bildet fra forrige inlegg er øyene i en enkel farge og kanske myke og fine. Jeg har her tenkt å bruke tekstureringen til å lage en mer røff overflate ved bruk av bump maps som er også da grunnlaget for at jeg unwrapper øyene slik at jeg kan få en mer detaljert teksturering.

Jeg har også i dette tidrommet gjort research på løsninger for å lage gress og har kommet frem til at løsningen som gir det beste visuelle resultatet samt minnebruk er "Hair & Fur". Dette vil samtidig gjøre det lett å få vind til å blåse i gresset ved å aktivere Dynamics. Skulle jeg her valgt å gå for en annen løsning som for eksempel Partikkel system for å distribuere noen enkle gresstrå over hele flaten ville dette krevd utallige antall partikler for å kunne oppnå et like bra visuelt resultat og dette ville da ført til en mye tyngre scene enn å bare bruke Hair & Fur.

Ingen bilder denne gangen, Sorry Folks.

Kommer til å legge ut mer bilder av WIP ved neste inlegg når jeg har mer å vise enn akkurat nå.

På Gjensyn =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar